Monika Jahani: „Mūsų atveju, karas vyksta Ukrainoje, ne Lietuvoje, bet.. mes visi norime padėti, Ukraina kovoja už mus visus. Mums skaudu, liūdna, baisu ir kyla pyktis. Mes norime kovoti, tiesa? Na, tikriausiai ne pačiame kare, bet iš ten kur esame. Kitaip sakant – padėti.” Solo verslų strategė ir idialogue Mentorė Monika Jahani dalinasi strategija, kaip tai padaryti būnant verslo įkūrėju.
Visų pirma, verta suprasti, kad dabar dirbti nėra savanaudiška. Jei sustingsime ir nedirbsime, kaip galėsime padėti tiems, kuriems labiausiai to reikia? Užsidaryti, baigti veiklą ir kažko laukti – ne išeitis. Tu turi pasirinkimą: veikti viduje arba veikti išorėje. Pasirink tai, kas tau atrodo geriausia. Be to, tu dirbi sau ir dėl to tu turi didesnes galimybes padėti. Žmonės pamažu pradeda jausti nuovargį, bet nenori visiškai nieko nežinoti ir tiesiog sėdėti – tad būk herojumi ir įkvėpk veikti save ir savo bendruomenę, nes joje yra bent 1 žmogus, kuriam tavo veiksmai ir pasisakymai taps įkvėpimu.
Jei tu solo verslas, Monika rekomenduoja tau šiuos vidinius veiksmus ir komunikaciją:
- Susisiek su savo klientais, pasinaudok turima duomenų baze ir išsiųsk jiems laiškus. Pasidalink tuo, kuo tu gyveni, paragink ir įkvėpk juos prisidėti, būti aktyviais, suteik informacijos apie artėjančias iniciatyvas, pasidalink rasta informacija ar pakviesk drauge sudalyvauti mokymuose, pavyzdžiui, apie streso valdymo būdus. Suteik informacijos apie paramos būdus (apie kuriuos žino mažesnė dalis žmonių), pasidalink pakoreguotais planais ir artimiausiais veiksmais - kaip jūsų verslas bandys prisitaikyti? Tai gali būti ne vienas laiškas, o laiškų serija (teminiai laiškai).
- Susibūrimai ir parama: kartu su savo bendruomene susirink pasižiūrėti istorinio filmo apie Lietuvos kovą ir kelią link laisvės. Bendrauk, dalinkis emocijomis, tai leis žmonėms pasijausti geriau, sukursi vieningą bendruomenės jausmą!
- Užduok sau klausimą – kas pasikeitė mano kliento poreikiuose? Kaip galėčiau koreguoti savo produktų asortimentą?
- Atskirą dėmesį skirk savo komandai – nepamiršk organizuoti bendrų pokalbių ir papildomai kiekvienam skirti individualaus dėmesio. Kelis kartus per savaitę pakviesk komandą į bendrą 15 – 20 min. meditaciją, kvėpavimo ir atsipalaidavimo praktiką su specialistais ar be jų. Taip pat gali pasidalinti specialistų kontaktais, kurie gali padėti esant dideliam nerimui ar nemigai. Komandai ir artimiausiems klientams gali padovanoti apsilankymą streso valdymo ir panašiuose mokymuose.
- Taip pat gali savanoriauti, dalyvauti renginiuose, minėjimuose – darbo metu, paskirk tam valandą ar dvi, kelis kartus per savaitę. Suteik paramą (nuo įmonės) ir pasidalink skaičiais su klientais bei komanda. Įkvėpk ir klientus, pakviesk juos prisijungti savanoriaujant, organizuojant naują iniciatyvą ir pan. O jei tavo klientai smulkieji ir vidutinio dydžio verslai, gali susisiekti su jais ir prisijungti prie jų komandos. Pasiūlyk naujų minčių, kas skatintų vienybę ir bendrystę tarp komandos ir bendruomenės – esu tikra, kad jie tai įvertins.
- Kas liečia komunikaciją (vidinę ir išorinę), geriau kuo dažniau pasisakyti, leidžiant žmonėms suprasti įmonės vertybes ir požiūrį bei matyti jus lyderio vaidmenyje. Pristatyk savo veiksmų planą bei turėk koreguojamą strategiją. Įtrauk visą komandą į sprendimų priėmimą ir planų korekcijas. Ir reikėtų nepamiršti, kad visiškai dingus iš eterio – bus dar brangiau sugrįžti.
Ko geriau vengti?
- IG / FB story su garsia / ritminga muzika
- Pardaviminių taktikų, kurios tęsiasi ne vieną dieną
- Akcijų, sandėlių valymo ir kitų išpardavimų
- Piktų replikų ir komentarų kitose paskyrose ar rašant privačiai
- Žodžių, kurie įpinti į šiandienos kontekstą, gali skambėti kontraversiškai, prieštaringai ar ne empatiškai (pvz.: nuolaidų bomba)
- Jei tavo pagrindinis (ir vienintelis) komunikacijos bei pardavimų kanalas yra Instagram, rekomenduoju pagalvoti apie papildomus kanalus ir šiame etape skirti laiko sistemoms, susipažinimui su kitomis programomis ar offline pardavimų būdais
Pardavimai ir procentai nuo jų skiriami paramai – organizuojant kažką panašaus labai gerai apgalvok, kaip tai darysi. Aplink matome ne vieną pavyzdį, norintį pasinaudoti esama situacija, o tai labai liūdina ir kelia pyktį:
- Turėk planą, nešauk „iš oro” – 10 proc. nuo pelno ir pan. Pagalbos Ukrainai reikės ir artimiausioje ateityje, tad atsisėsk, kaip verslo savininkas, ir pagalvok, kaip galėtumei padėti ilgalaikėje perspektyvoje.
- Parodyk skaičius – kiek pavyko surinkti, kiek pervedei arba kaip pristatai paramai surinktus daiktus, nes parama gali būti ir tokia, kad už gautus pinigus, tarkime nuo pardavimų, tu nuperki tam tikrų daiktų / priemonių / maisto ir pristatai tiesiai žmonėms, kuriems to reikia, arba tiems kontaktams, kurie pristatys į reikiamą vietą.
Ką naudoti?
- Nebijok parodyti produktų / paslaugų naujienų, jei buvai suplanavęs tokį turinį ir jautiesi gerai apie tai kalbėti. Pristatyk paprastai, be pardaviminių taktikų
- Ukrainos vėliavos elementus, gali įterpti į vizualus ar rasti kitą simbolinę paramos išraišką
- Jei nori dalintis karo naujienomis, gali pasirinkti informaciją pagal savo vertybes ir kryptį (pagalba šeimoms, gyvūnams, kariams, savanoriams ir pan.)
Kaip sugrįžti prie kūrybos?
Per šias kelias savaites ne kartą teko išgirsti: nematau prasmės savo veikloje, ieškau samdomo darbo, kaip galiu pasitikėti savimi ir pradėti dirbti sau… Tai parodo, kas vyksta žmogaus viduje. Gyvenimas atnešė priežastį, kuria remiantis galima bėgti ir slėptis: nuo atsakomybės, nuo sprendimų priėmimo, nuo kažko, kas viduje taip giliai spaudė ir prieš esamą situaciją. Lengviausia yra sustoti arba bėgti slėptis. Visgi, ką matome kaimyninėje šalyje tarp Ukrainos žmonių? Jie stiprūs, prisiima atsakomybę ir priima sunkius sprendimus – pasimokykime iš jų.
Kiekvienam linkiu pilnu tempu kibti į veiklas, susidaryti veiksmų planą pagal aukščiau išvardytas gaires ir daryti dar daugiau, nei anksčiau. Nenumeskite visko nerimui, baimėms, nežinomybei – pripažinkite savo jausmus, priimkite juos, bet pasakykite sau – turiu tai pakeisti ir pakeisiu!
Įkvėpimui:
Mano mylimas kūrėjas Rich Webster savo naujienlaiškyje pasidalino:
- 1% žmonių galvoja apie galimybę kažką sukurti
- Iš tų, kurie apie tai galvoja, iš tikrųjų kažką sukuria 1% žmonių
- Iš tų, kurie kažką sukuria, tęsia 1% žmonių
Nesijaudinkite jei nesate originalūs. Nieko nėra originalaus. Jei žmonės vadina ką nors originaliu, 9 iš 10 kartų jie tiesiog nežino nuorodos, kur apie tai jau rašoma.
„Viskas, ką reikėjo pasakyti – jau buvo pasakyta. Bet kadangi niekas neklausė, reikia viską pakartoti, pasakyti dar kartą.” – Ali Abdaal studentės žodžiai.
Reikia daugiau patarimų? Jei vystai savo verslą ir nori atrasti tau tinkančius būdus augti, pritraukti naujus klientus ir užsiimti mylima veikla net ir karo krizės metu, tau gali padėti Monika. Su jos veikla gali susipažinti čia ir susisiekti per idialogue platformą.
Daugiau informacijos, kaip suvaldyti emocines būsenas, kurios pastarosiomis dienomis kelia nerimą, pasimetimą, trukdo susikaupti ir dirbti rasi video pokalbyje „Psichologinis atsparumas vykstant karui" su Dainiumi Jakučioniu.